onsdag 24. april 2019

Seboroisk eksem

Seboréisk eksem er en tilstand som gir et skjellende kronisk eksem og rammer hudområder der det er mye talgkjertler. Slike områder er typisk hodebunn, ører, . Erytematøse og fint skjellende hudområder, særlig i hodebunn og hårfeste.

Forekommer også på pannen, i øyebrynene, bak ørene, i ytre . Seboreisk eksem (dermatitt) er et skjellende kronisk eksem som oftest rammer hudområder med mange talgkjertler som for eksempel hodebunn, ører, øyebryn, . Seboréisk eksem er et flassende, kronisk eksem som rammer hudområder med mange talgkjertler. Men i dette tilfelle, høres det du beskriver så typisk ut, at jeg tenker at dette er det som heter seboroisk eksem, -ihvertfall inntil det motsatte er .

Seboreisk eksem kalles også seborroisk eksem eller seboreisk dermatitt og er en ikke-smittsom, kronisk og noe kløende hudsykdom. Jeg har en Fungoral krem jeg også, men bruker den minst mulig. Mitt tips- kom deg ut i frisk luft og få litt sol. Seboroisk eksem er en tilstand som gir et skjellende kronisk eksem og rammer hudområder der det er mye talgkjertler.


Seborroisk eksem kaldes på dansk for skæleksem; Skællende kronisk eksem. Jeg trodde det eneste som hjalp mot seboroisk eksem var kortison? Jeg har hatt de problemene og kortison tar knekken på det på ett par dager. Etter å ha vært plaget med utslett i ansiktet i flere måneder, fikk jeg nettopp vite av min lege at jeg mest sannsynlig har fått seboroisk eksem .

Jeg har gjort det hvertfall og min medisinske krem har funket. Seboreisk eksem (sebore) oppstår vanligvis i hudfolder, rundt munn og nese eller der det er hår, for eksempel i hodebunnen. Skæleksem er en almindelig hudsygdom, som mange danskere døjer med. For at sætte tal på, så er omkring af alle voksne i alderen 20-år faktisk ramt af . Skæleksem også kaldet seboroisk eksem er ofte kronisk. Skæleksem klør, huden skæller og er rød i varierende grad.


Oslo Hudlegesenter tilbyr kort ventetid til hudlege for vurdering og behandling av seboreisk eksem. Seboreisk eksem er en vanlig hudsykdom som gir flassing i . Skæleksem, såkaldt seboroisk eksem, er meget almindelig og rammer de fleste personer på et tidspunkt. Skjellende kronisk eksem som rammer hudområder med høy tetthet av talgkjertler. Spedbarn har seboroisk eksem i hårbunnen, på intertriginøse områder, og i . Ved seboreisk eksem ses et rødt, flassende eksem i hodebunnen og ofte også andre.


Hos barn feiltolkes ofte psoriasis som seboroisk eksem. Af Kaare Weismann, Carsten Sand Petersen (1995). Meget kort fortalt, s er seboroisk eksem en svampesygdom, som udtrre huden og dermed ger den naturlige skldannelse til et niveau, hvor. I min hovedbund har jeg, hvad min læge kalder seboroisk dermtit.


Mit apotek har solgt mig Squanorm og dertil en shampoo. Seboroisk dermatitis (SD) også kaldet skæleksem er en af de hyppigst forekommende. Seboreisk eksem, hyppig forekommende form for eksem hos personer med høy talgproduksjon (seboré).


Skæleksem er en eksemlidelse i hårbunden og i ansigtet, som kan opstå fra puberteten og frem. Hvis man ser det hos spædbørn, er der tale om arp. Ved seboroisk eksem ses fedtet udseende, klidagtige skæl, rødme og kløe i de såkaldte seboroiske områder: hovedbunden, ansigtet, .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg