onsdag 28. januar 2015

Vaksine røde hunder

Røde hunder (rubella) skyldes rubellavirus. Sykdommen er vanligvis mil men hos gravide kan den føre til abort og alvorlig . Vaksine mot meslinger, kusma og røde hunder er kjent under navnet MMR-vaksine.

Forkortelsen kommer fra sykdommenes engelske navn: . Ren rubellavaksine finnes, men er ikke alltid tilgjengelig. Vaksinen gis vanligvis som kombinert vaksine mot meslinger, kusma og røde hunder . Det er økt risiko for å få barnesykdommen ved reising.

MMR-vaksinen som gir beskyttelse mot røde hunder gis som en . MMR står for meslinger (measles), kusma (mumps) og røde hunder (rubella). MMR-vaksinen beskytter barn mot disse sykdommene. Det anbefales at mødre som under svangerskapet er påvist å mangle antistoff mot røde hunder (rubella), tilbys en dose rubellavaksine i form av MMR-vaksine . Vaksine mot røde hunder tilbys i barnevaksinasjonsprogrammet og denne beskyttelsen. Røde hunder forekommer svært sjeldent i Norge etter at vaksine mot . De fleste, men ikke alle kvinner i Norge er vaksinert mot røde hunder.


I dag får - heldigvis - nesten ingen røde hunder og meslinger, fordi de fleste barn blir vaksinert. Det farlige ved røde hunder er hvis en gravid kvinne som ikke har .

I Norge er det tilbudt vaksine mot røde hunder til alle barn gjennom barnevaksinasjonsprogrammet siden 19(MMR-vaksine). I forrige graviditet fikk jeg vite at jeg hadde få antistoffer mot Røde hunder, men måtte vente til etter graviditeten før jeg kunne vaksinere . Vaksinen mot meslinger, kusma og røde hunder kalles MMR-vaksine. Antallet pasienter med røde hunder er drastisk redusert etter at vaksinasjonsprogrammet mot sykdommen ble startet (MMR vaksine som gis ved mnd alder). Men årsaken til at vaksinen mot denne barnesykdommen ble innført er alvorlig: Røde hunder kan gi store skader hos fosteret hvis gravide blir . Jeg vet ikke om jeg har hatt røde hunder eller om jeg er vaksinert mot det.


Hvis jeg ikke har disse antistoffene mot rubella, forstår jeg at jeg må . Vaksine mot røde hunder (rubella) forebygger kongenitt rubella. MMR-vaksinen gis vanligvis første gang ved mnd. Røde hunder-vaksine, rubella-vaksine, framstilt av levende, svekkede røde hunder-virus.


Vaksinen inngår sammen med vaksine mot meslinger . NO: I disse dager er det mye fokus på vaksiner – noen mener de bør. MMR-vaksinen mot meslinger, kusma og røde hunder skal man for . Røde hunder er en barnesykdom, men alle kan få røde hunder. I dag er de fleste vaksinert med MMR-vaksine, og derfor er sykdommen blitt sjelden i Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg