fredag 3. august 2018

Stivkrampevaksine

Stivkrampe rammer over en million mennesker på verdensbasis hvert år. Imidlertid er det ikke mye økt risiko for bivirkninger om det en enkelt gang gis en boosterdose difteri-kikhoste-stivkrampevaksine til en person . Tok vaksinen etter at legen anbefalte at man tok den vaksinen, fordi hun mente . På fredag fikk jeg stivkrampe-sprøyte etter å ha blitt bitt av en kanin. I løpet av helga nå har det hovnet opp rundt sprøytestikk-stedet. Hvis du går til legen eller legevakt med et sår, og din siste stivkrampevaksinasjon er mer enn år gammel, vil du bli tilbudt en ny.


Voksne som ikke er grunnvaksinert, bør få full grunnvaksinasjon med tre doser med høydose stivkrampevaksine.

Vaksine mot difteri, stivkrampe og kikhoste ble . Stivkrampevaksine ved større sår - Generelt. Leger anbefaler at du får tetanusvaksine hvert 10. Hvis såret er dypt eller skittent og din siste vaksine ble satt for . Jeg fikk et kutt i armen for en drøy uke siden, og i følge sykepleieren MÅTTE jeg har stivkrampesprøyte. Jeg har reagert relativt kraftig på stivkrampevaksine når jeg var rundt år. Er du sikker på at det er stivkrampevaksinen?


Vanlige bivirkninger av stivkrampe vaksine inkluderer feber og rødhet, hevelse eller ømhet på injeksjonsstedet. Disse bivirkninger er på grunn av DPT vaksine, .

Det kan gå fra et par dager til flere uker før symptomene inntrer. I Norge får alle tilbud om stivkrampevaksine som en del av barnevaksinasjonsprogrammet. Det er likevel noen vaksiner som kan være lurt å friske opp, en av disse er kombinasjonsvaksinen mot . Som en del av historien om stivkrampe kan det nevnes at i de første månedene av første verdenskrig ble lagrene for stivkrampevaksine raskt tømt. Når man blir bitt av et dyr, må man som regel få tatt en stivkrampevaksinasjon.


Jeg ser på noen av innlegene her at det er snakk om stivkrampevaksine, for oss mennesker, antar jeg. Vaksiner: min hs mener det ikke er mulig å vaksinere kun mot stivrampe, at det ikke fins startdoser som er kun . Stivkrampevaksine - hepatitt, malaria, meningokokkvaksine, stivkrampevaksine, vaksine, vaksiner, gulfeber, influensavaksine, malariaresept - Finn firmaer, . Difteri, stivkrampe, kikhoste, poliomyelitt og Hib-infeksjon. Jeg husker ikke prisene umiddelbart, siden det var en stund siden jeg vaksinerte meg sist, og prisene forandrer seg også.


Men nå har jeg letet litt og funnet disse . Bites man av ville dyr, eller husdyr for den slags skyl så er det greitt å sjekke om man trenger noen form for behandling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg