onsdag 6. juni 2018

Hepatitt c smitterisiko

Hepatitt C utgjør størstedelen av antall meldte hepatittilfeller i Norge og smitte forekommer i dag i all hovedsak blant injiserende misbrukere. Hepatitt C virus finnes i blodet til smittede personer. Smitte kan derfor skje gjennom blodsmitte, det vil si at virusinfisert blod overføres til blodbanen til frisk . Jeg fant senere ut at mannen hadde hepatitt c. Jeg er nå blitt livredd for denne form av smitte.


Jeg har lest meg til at bare bittelitt blod er nok for . Hepatitt C skyldes et virus som kalles hepatitt C virus.

Ved kontakt med blodet fra en som er smittet; Smitte ved seksuell kontakt forekommer, men risikoen er . Den som rammes av hepatitt C risikerer blant annet å utvikle gulsott, skrumplever og leverkreft. Samleie – det er en liten, men reell risiko for smitte ved samleie. De vanligste er hepatitt A-virus, hepatitt B-virus og hepatitt C-virus.


Smitte kan da skje ved direkte kontakt mellom analområde og munn eller indirekte via f. Blant eldre sprøytenarkomane dør flere av hepatitt C enn av overdose. Vi ble med for å teste folk for sykdommen, og lære mer om smitte og ny . Hepatitt C er en leverbetennelse som skyldes smitte av hepatitt C viruset. Smitte skjer hovedsakelig gjennom blod ved bruk av urene kanyler hos injiserende .

Hepatitt C smitter først og fremst ved urene sprøyter. I dag kan de fleste kureres for hepatitt C og derved forhindre utvikling av leverkreft eller . Nå er jeg nykter og vil gjerne ha en 'ordentlig' dame å dele livet me men jeg er livredd for å fortelle noen at jeg har hepatitt c.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg