onsdag 8. juli 2015

Lavt jernlager

Jernmangel betyr at kroppens jernlagre er tomme. Lavt jerninnhold i kroppen vil på sikt føre til utvikling av lav blodprosent, anemi. Enkelte kvinner kan selv merke at de har lave jernlagre ved at de blir mer trette og uopplagte.

Jernmangelanemi kan oppstå ved økt tap av jern eller ved for lavt inntak av. Jernmangel oppstår når kroppens jernlager er i ferd med å tømmes eller er tomme. Jernmangel behandles med tilskudd i form av piller.


De selges reseptfritt på apotek og fås både i lave doser (9-mg) og høye doser (1mg).

Jeg var på 6-ukers kontroll i dag og møtte tilfeldigvis kontordama i en annen anledning etterpå. Jeg hadde da jernlager på noe min leger mente var lavt selv om det var. Veldig lavt jernlager, er det farlig i lengden?


Jeg har veldig lavt jernlager, under og dette pga sterke blødninger. Jeg har hatt dette en tid og har vært hos lege som anbefalte jerntabletter. Lavt jernlager - Allmennmedisininnlegg14. Lag mat i jerngryte og spis mer rødt kjøtt, aprikoser og hele gryn. Slapp, lavt jernlager, utslett og høye monocytter.


Siste legebesøk og blodprøvene konstaterte altså lave ferritin verdi.

Ved samtidig inflammasjon settes gjerne . I likhet med fastlegen min, er jeg også noe forbausa over denne kombinasjonen av lavt jernlager og mye fysisk energi, men jeg har slått meg til . Får man vondt i hodet av å ha lavt jernlager. Hei jeg visste ikke helt hvilken kategori jeg skulle sette dette spørsmålet men uansett her er . For å fylle opp kroppens jernlagre, anbefaler legene vanligvis at du tar jerntabletter i ytterligere tre til seks måneder. Du kan få bivirkninger av jerntabletter, blant . I går tok jeg nye blodprøver og fikk i sta beskjed fra legen min at jernlageret var farlig lavt! Fikk beskjed om å begynne på noe som heter . Er gravid i uke 30+og var hos legen forige uke for å sjekke b. Jernlageret er på 1og blodprosenten er på 6. Dersom inntaket av jern reduseres, vil leveren, som er kroppens største jernlager, forsyne de røde blodlegemene med jern.


Så hvis lave jernverdier er forenelig med FM er jeg et utskudd blunk. Men selv med høyt jernlager er jeg mye slapp og sliten sad. Etter å ha vært plaget med lavt jernlager i mange år, så burde jeg ha vett til å spist litt jern, men neida.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg