torsdag 31. august 2017

Streptokokkinfeksjon hals

Streptokokker er den vanligste årsaken til bakteriell halsbetennelse. Ofte forutgås bakterieinfeksjonen av en virusinfeksjon, en forkjølelse, med lett ubehag i . Nå har jeg hatt konstante smerter i halsen i to uker, og begynner å lure på hva dette er.

Vond hals med svelgsmerter, ofte strålende til ørene; Feber og ofte nedsatt. Dette vil ofte være tilfelle ved streptokokkinfeksjon. Men; en sår hals har større sannsynlighet for å være forårsaket av streptokokkinfeksjon hvis smerter oppstår plutselig, det er vondt og svelge og pasienten har . De fleste pasienter med halsbetennelse behandles bare symptomatisk uten antibiotika, men noen ganger krever sår hals nærmere undersøkelse og muligens .

Infeksjoner med streptokokker i halsen er en av de vanligste bakterielle. Alle pasienter med sår hals testes med streptokokk hurtigtest. Nær 10pasienter får altså diagnostisert streptokokkinfeksjon hos lege hvert år i Norge. Tilfeller av alvorlig invasiv gruppe A streptokokkinfeksjon i Norge etter. Hvordan stiller legen diagnosen på en streptokokkinfeksjon?


Legen kan ellers sende inn prøve av slim fra halsen eller materie i et sår til . Ingen rennende nese, hoste eller heshet . Etter et par uker ble jeg igjen syk med vond hals og slapp kropp. Jeg fikk påvist streptokokker, noe jeg ved tidligere anledning også testet positivt på. Bakterieinfeksjoner i halsen skyldes oftest streptokokker. Karakteristisk for sykdommen er en von sår hals og smerter når man svelger.


Når sykdommen skyldes bakterier kan den behandles med antibiotika hvis . Det kan opptre senfølger av streptokokkinfeksjon i halsen i form av giktfeber (febris rheumatica) eller akutt glomerulonefritt (nyrebetennelse). Men han mente at høyre side av halsen min, og drøvelen (som han måtte skissere for meg så jeg skulle forstå hva han mente) var veldig kraftig . Streptokokkinfeksjon type A og B er smittsomme. De smitter vanligvis ikke, og de er naturlig forekommende flere steder i kroppen, også i halsen. Halvparten av pasientene med streptokokkinfeksjon i halsen er friske etter 3-dager uten behandling.


Etter en uke er ni av ti friske uansett behandling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg