onsdag 24. juni 2015

Matforgiftet

Matforgiftning skyldes forurensning av matvarer eller drikke. Hva er forskjell på matforgiftning og omgangssyke? En av fem nordmenn blir matforgiftet hvert år.


MATFORGIFTNING: Du vil merke ganske kjapt om du har blitt matforgiftet. Allerede 1-timer etter matinntaket vil du kjenne at du begynner å bli . Matforgiftning eller næringsmiddelbåren intoksikasjon er en akutt mage-tarmsykdom som skyldes inntak av bedervet mat. Matforgiftning skyldes at bakterier kan formere seg i store mengder fordi mat blir håndtert dårlig, varmebehandles for lite eller lagres utilfredsstillende.

SØSKEN SYKE: Den år gamle gutten døde hjemme i familiens bolig. Det er større sjanse for å bli matforgiftet når vi er ute og reiser i utlandet. Nei, jeg har ikke hatt mange partnere, og ingen av de har squirtet. Felles generelt symptomene inkluderer (1-5) –. Abdominal cramps og smerte; Kvalme og brekninger . Omgangssyke er som oftest ikke matforgiftning.


Per Einar Granum, professor, dr philos, instituttleder og leder for Senter for mattrygghet, Institutt for . I går kveld tinte jeg opp en gryterett som hadde ligget i fryseren en stund. Jeg var i tillegg litt treig med å spise .

For dager siden ble jeg trolig matforgiftet. Jeg spiste noe som førte til diare et par timer senere. For noen uker siden ble jeg matforgiftet på Burger King på Vinterbro. Burger King nekter selvfølgelig for at det kan ha skjedd hos dem. Vi skiller mellom matinfeksjon og matforgiftning.


Matinfeksjon kan være mer langvarig og alvorlig enn matforgiftning som ofte går over etter . Kan jeg drikke vannet fra kranen i Thailand? Mistanke om matforgiftning, men de var litt redd for at det kan skyldes andre ting siden at jeg ikke er dårlig. SMITTET: Over 1deltakere ble matforgiftet på en helsekonferanse i Oslo i mars. Manchester United-spilleren Chris Smalling er innlagt på sykehus på Bali etter å ha blitt matforgiftet.


Rundt tjue personer er matforgiftet etter restaurantbesøk i Trondheim.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg