mandag 24. august 2015

Allergi mot katt

Mistenker du at du er allergisk mot katt? Katteallergi er vanlig, men det finnes lindring og hjelp å få. Allergi mot katt er veldig vanlig og viser seg oftest allerede i barndommen eller tidlig i tenårene.

Miljøfaktorer kan også føre til at allergi utvikler seg senere i livet. Jeg har nettopp blitt allergisk mot katt, og jeg har to innekatter. Jeg vil ikke kvitte meg med dem, og allergtablettene jeg har fått fungerer bra.


Hest og katt er de dyrene som har de ”sinteste” allergenene.

Hva er det ved katten som gjør at du utvikler allergi? Astmatikere, atopikere og allergikere er spesielt utsatt for allergi mot katt. Hva er grunnen til at man plutselig kan bli allergisk mot for eksempel katt i voksen alder, selv om man har hatt katt i hele barndommen?


Allergi overfor kjæledyr skyldes at man blir overfølsom for proteiner i kjæledyrenes flass, spytt,. Den vanligste kjæledyrsallergien er reaksjon mot hund og katt. Britiske forskere har oppdaget hvordan allergiske reaksjoner på katter blir utløst. Det finnes cirka 40hunder i landet og 60katter.


En av våre frivillige, Erika Wrede, er allergisk mot katt, men har valgt å leve med . Selv om du er allergisk mot katt kan det hende du tåler hund.

Jo yngre du er, jo større er imidlertid risikoen for at du vil utvikle allergi også mot hun spesielt ved . ALLERGIVENNLIGE: Er du allergisk mot pelsdyr finnes det flere katter og hunder som er bedre egnet for deg. Jeg har reagert på en korthåret katt jeg klapper noen ganger når jeg møter den ute. Jeg er allergisk mot alle slags pelsdyr, fra hamster til hund. Finnes det noe allergimedisin som jeg kan ta daglig, slik at jeg kan ha hund og katt allikevel?


Når det er sagt vil jeg legge til at ingen katter vel er 1 allergivennlige. Devon Rex funke for en som er allergisk mot pelsen . Katt og hest er det de aller fleste allergiske barn reagerer på. BARN MED DYREALLERGI: Flest barn er allergisk mot katt.


Fortvil ikke, det finnes flere ting man kan gjøre for å redusere de allergiske. Vanlige allergireaksjoner mot katt, er røde og rennende øyne, kløe, tett nese og . Vanlige symptomer på allergi mot dyr er tett, rennende nese, kløende og rennende. For selv om din mor eller far er allergisk mot for eksempel katt, er det ikke sikkert at du selv blir det.


Du vil kanskje snarere utvikle allergi mot andre stoffer eller . Noen ganger kan immunforsvaret reagere på bestemte fremmedstoffer, uten at vi vet nøyaktig hvorfor. Pelsdyrallergi er et eksempel på dette, og medfører at .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg